Da UKE og Evry oppgraderte operativsystemet på virksomhetenes servere, tok de like godt seg av WinTid og fagsystemene i samme slengen.
Av Svein Jørgen Kjenner Johansen
– Hadde du spurt meg for to år siden, er det ikke sikkert jeg hadde svart det samme. Men jeg er veldig fornøyd med oppgraderingen. Dialogen med UKE og Evry fungerte veldig godt, oppgraderingen gikk som den skulle, og inkluderte dessuten ny funksjonalitet.
Dette sier Gerd Skår i Rådhusets forvaltningstjeneste, etter at CRM-systemet Sensedesk ble oppgradert som del av UKE og Evrys prosjekt «Livssyklusforvaltning» høsten 2015.
Hensikten med prosjektet var å oppgradere servernes operativsystem til Windows Server 2008 R2 (dagens standard på Oslofelles). Ved oppgradering ble systemer som Sensedesk, Oktus, Fotoware og Edocs DM10 samtidig oppgradert til nyeste versjon.
VEL BLÅST. Jarle Barnholdt, Maria Therese Sanna og Heidi Nordin (bak) tar seg en pust i bakken etter nitti serveroppgraderinger, atten unike systemoppgraderinger og et ukjent antall kundebesøk.
Koordinert informasjon
Utgangspunktet var altså servere: Grunnlaget for UKEs mål om stabil og sikker drift. Mange av virksomhetenes driftsservere var nemlig av operativsystem Windows 2003, og altså slett ikke i henhold til standardkrav (Win2008 eller høyere). Ettersom det samme behovet gjaldt såpass mange, ble det besluttet å prosjektorganisere oppgraderingen.
– Fordelen med dette var at alle fikk den samme informasjonen, og virksomhetene kunne rette eventuelle spørsmål ett sted, sier prosjektkoordinator Heidi Nordin.
Koordinert systemoppgradering
Vel og bra, virksomhetene får serverne sine oppgradert. Men på disse kjører jo forskjellige fagsystemer og andre virksomhetsspesifikke applikasjoner. For noen vil det få konsekvenser at serveren oppgraderes, for andre vil det simpelthen være på tide med en servicesjekk.
– Saken er jo at vi ikke uten videre skal fikle med virksomhetenes fagsystemer. Heller ikke kan vi gå i dialog med disses leverandører uten at dette er forankret hos systemeier. I stedet søker vi etter «vinn-vinn»-situasjoner, sier produktansvarlig Maria Therese Sanna.
Kan det fikses …?
Så også dette ble strømlinjeformet. Kryss av, fyll ut, send til systemleverandør; vi kommer innom og skrur under panseret deres når alle har gitt tommel opp.
– Vi endte med en oppgradering av 18 ulike programmer, noe som innebar litt koordinering, ettersom arbeidet krever samspill mellom mange organisasjoner, avdelinger og virksomheter. Men det ble godt mottatt at UKE tilbød seg å oppgradere programvaren til siste versjon, sier teknisk prosjektleder Jarle Barnholdt,
Klart det kan!
I tillegg fikk man altså oppgradert WinTid og ePhorte som småprosjekter i prosjektet.
«Ser ut til at dette går seg til på beste vis. Takker for veldig god informasjon underveis i prosjektet! Alt ser helt fint ut, og virker som det skal», var tilbakemeldingen fra Velferdsetaten om oppgraderingen av Tolketjenesten og Sarepta Advokat.
Si din mening
Fikk din enhet oppgradert fagsystemer i forbindelse med prosjekt «Livssyklusforvaltning»? Har du andre tilbakemeldinger om måten UKE oppfyller oppdraget sitt på? Benytt kommentarfeltet under og si din mening.