Surfer gjennom nettverksproblemene

Krøll på fibernettet har skapt jobbvansker for flere av UKEs medarbeidere i dag. Hos Oslo kommunes kontaktsenter har imidlertid arbeidet flytt som vanlig, takket være smart backup via 4G.

Av Svein Jørgen Kjenner Johansen

Jobber du i Grensesvingen 6 (tidligere Strømsveien 102) kjenner du til dagens problem: Null nettverk, ingenting funker. Problemet skyldes et defekt kort i en av Telenors sentraler, og har rammet flere av selskapets kunder i Oslo øst. Kortet er nå skiftet og problemet løst, slik at de ivrigste av kommunalkontorister (eventuelt) kan bruke ettermiddagstimene til å ta igjen det tapte.

UTEN EN TRÅD. Ida Hansen og Vera Kristiansen ved Oslo kommunes kontaktsenter betjener chat, telefon og informasjonsinnhenting uten IT-trøbbel.

Trådløs fryd
I åttende etasje har de sluppet unna både frustrasjonen og de velsignet lange kaffepausene som for mange av oss andre har preget 6. april. Rett før påske fikk de nemlig installert SIM-kort på seksjonens arbeidsstasjoner, noe som betyr at både chat, telefon, internett og øvrig nettverksforbindelse har levert forbilledlig signalstyrke dagen gjennom.

– Av service- og beredskapshensyn har vi alltid hatt nettverksbackup, men frem til påske har vi måttet stole på fysisk infrastruktur hos Digiplex på Økern, noe som er relativt upraktisk. Med dagens løsning er hver av oss i stand til å koble over til mobil på et blunk, sier seksjonsleder Wenche Kristoffersen.

Fortsatt fellesskap
I kontaktsenterets løsning er også inkludert fullstendig mobilitet. Via mobiltelefon kan medarbeiderne fortsette arbeidet neste gang brannalarmen går. Full kompatibilitet mellom telefon og kontaktsenterløsning reduserer det tekniske behovet for fysisk samlokalisering.

– Vi kommer likevel ikke til å innføre større grad av for eksempel hjemmekontor. Kollegaskapet og informasjonsutvekslingen som følger av å være tilgjengelig for hverandre i samme rom er uvurderlig. Mobilitet trenger ikke å innebære utflytning, sier Kristoffersen.

Fordeler med fellesløsning
Hun anser at 4G-backup nok kan være hensiktsmessig investering også for andre enn hennes egen chattende og telefonsvarende flokk, i hvert fall ved neste utskiftning av maskinparken. (Ikke alle PC-er har støtte for SIM-kort).

– For øvrig håper vi at flere virksomheter gjør som Bymiljøetaten og rustelefonen, og benytter seg av kommunens rammeavtale på kontaktsenterløsning. Med alle på samme plattform ville vi ha blitt langt mer fleksible og operative. Vi kunne fint ha utført overflow på tvers, og vi hadde fått kompetanseutvikling på et helt annet nivå. Og apropos dagens hendelse, så hadde vi fått langt bedre kriseberedskap, sier Kristoffersen.