Superkjapp småtteri-shop

Kommunens nye samkjøpsavtale for kontorrekvisita gir oss enda et priskutt – og en nettbutikk laget for enkel handel og fullstendig oversikt.

Se avtalen her

Av Svein Jørgen Kjenner Johansen

Avtaleforvalter Kamilla Marie Krogsrud i UKE Konsernservice peker, taster, forklarer og oppsnakker. Oslo kommune har igjen valgt Lyreco som fellesleverandør av kontorrekvisita, kopipapir og skolemateriell, og vi kontorrotter kan glede oss over binders, tusj og bordkalendere til minipris.

Snasen innkjøpsstyring
Hurtiginnføringen i leverandørens nettbutikk er det ikke vanskelig å imponeres over – skjønt, det hele ser ut til å funke slik de fleste av oss er vant til at en slik handelsplass skal fungere. Passe enkelt, passe oversiktlig, passe lekkert, men uten å bli tacky.

– Med denne avtalen får vi en brukervennlig nettbutikk med tilpasningsmuligheter og mange nyttige funksjoner. Effektiv sortering, god produktsammenligning og full tilgang til alle pakksedler er noe av grunnen til at de skåret så godt på kvalitet. Det er mulig å styre sortimentet i nettbutikken helt ned på produktnivå, sier Krogsrud.

MERKER FORSKJELL. Med kommunens nye samkjøpsavtale har Kamilla Marie Krogsrud i Konsernservice tilgang på markeringstusj i fine farger.

Småhandel må samles
Enkelt nok til at enhver kan forstå det, men med nerdefunksjoner til den avanserte bruker, med andre ord. Og ikke bare det: Den valgte leverandøren var også klart billigst. Ikke verst i en konkurransesituasjon der vi allerede i forrige avtaleperiode hadde gjort et dramatisk reduksjon fra markedspris.

– For å få maksimalt ut av de gode prisene, må vi imidlertid planlegge godt. Av miljøhensyn har vi lagt opp til både et hasteordregebyr og småordretillegg. Det er et selvstendig og viktig poeng at vi reduserer transportbehovet til kommunens virksomheter, sier Krogsrud.

Hjelpes over på nullutslipp
Leverandøren er ISO 9001- og 14001-miljøsertifisert, og garanterer at kontraktens miljøkrav oppfylles i hele kontraktsperioden. Etter en kort implementeringsperiode skal alle leveranser skje med nullutslipps- eller biogassteknologi.

– Lyreco hadde ikke en fullstendig park av nullutslippsbiler, men vi synes det er positivt å være med på å hjelpe dem over på «den helgrønne siden», sier Krogsrud.

Det er imidlertid ikke noen grå leverandør vi snakker om. Lyreco har medlemskap i Svanen, Nettverk for miljømerket innkjøp og Grønt Punkt. Mange av produktene har miljømerkegodkjenninger, og disse er merket i nettbutikk og prisliste. Dermed er det i stor grad opp til oss forbrukere å velge grønt og godt når det er snakk om kontorrekvisita.

God nok for hovedstaden?
Helt overlatt til vår egen vurderingsevne er vi ikke: Lyrecos nettsider har egen funksjon for å innkjøpe klima- og miljøvennlig.

– Alt i alt er vi superfornøyd med den nye avtalen vår. Nå er det viktig at innkjøpere og behovshavere i kommunen gir oss tilbakemelding på om den nye avtalen fungerer. Bruk gjerne Workplace eller kontakt meg direkte, sier Krogsrud.

Se også:
Ny avtale på kontorrekvisita (11.9.2015)
Priskutt på kontorrekvisita (27.10.2015)