Svøpt i de lekreste kommunalfarger presenteres denne uken UKEs nye intranett. – Spesiallaget for oss som jobber her, sier Emma-Marie Skattum og Tamar Stronegger i Kunde og kommunikasjon.
Av Svein Jørgen Kjenner Johansen
Det er tett mellom de tekniske nyvinningene på kommunikasjonsfeltet for tiden. Etter at gode, gamle Outlook i fjor fikk konkurranse av både Workplace og Skype for business, har vi så langt i 2018 inngått Workplace-konsernavtale og innført ny portal for virksomhetsuavhengig fellesinnhold.
Ser man ekstra stort på det, kan utskiftingen av BOKS med Kompass (som trer i kraft 22. mars) inkluderes i den samme lista.
VISER FREM GODSAKENE. Emma-Marie Skattum og Tamar Stronegger i Internkommunikasjon tilbyr økt brukervennlighet på det intranettet.
Lokalstoff
UKEs nye intranett er, som navnet mer enn antyder, kanalen for internt innhold for folk som jobber i UKE. Altså ressurser det ikke er rimelig å lete etter på kommunens felles intranett. Men UKE er jo tjenesteleverandør for kommunens øvrige virksomheter, så hvordan skiller vi?
– Det korte svaret er at informasjon om UKEs tjenester ligger på fellesintranettet. Vi leverer jo tjenester til oss selv også; fellesintranettet er førstevalget for å lete etter informasjon om dette. Ansattinformasjon og UKE-spesialiteter, som elsyklene, tildelingsbrev og årsberetning, ligger på UKE-intranettet, forklarer markedskonsulent Emma-Marie Skattum.
Erstatter UKE internt
Forsiden på intranettet til UKE vil ha det gamle designet en stund til. Etterhvert vil dette innholdet flyttes over til felles intranett.
– Vi har gjennomgått en del innhold og lagt til nytt, og håper det hele fremstår tydeligere og innebærer en reell forbedring, sier webredaktør Tamar Stronegger.
Utviklingen følger den samme metodikken som Webforvaltningen bruker på hjemmesiden til Oslo kommune, der brukernes opplevelser og behov gis høyeste prioritet.
– Den største forskjellen på det nye intranettet er at den er bygd på responsive maler, altså at den fungerer like bra via smarttelefonen som PC-en på kontoret. Sammen med de øvrige nyvinningene, bidrar dette oss til å bli friere, mer mobile, og forhåpentligvis kunne yte enda bedre tjenester, sier Stronegger.
Behov for beskjed
Kunde og kommunikasjon fortsetter å utvikle intranettet sammen med brukerne.
– Bruk gjerne tilbakemeldingsfunksjonen «Fant du det du lette etter?» eller send en e-post til kom@uke.oslo.kommune.no, oppfordrer Stronegger.