Oppsourcet lønnskjøringen

– Hele Oslo kommune burde ha kjørt lønn ett sted, det gir liten mening å gjøre slikt lokalt, sier Marius Trana i Bydel Sagene.

– Og det kan du godt sitere meg på, sier bydelsdirektøren. Han fornemmer nok at han akkurat har kommet med et dristig utsagn. Noe utypisk for seg og sine, det vil si oss som har vårt daglige virke i forvaltningen av denne fabelaktige, men altså styringsmessig relativt desentralt orienterte byen.

Havnet bakpå
Bakgrunnen for den friske tonen er følgende: Bydel Sagene er altså et knapt år inn i kontrakt med Utviklings- og kompetanseetaten om tjenestelevering av lønn og regnskap. Og direktøren for det hele, sammen med sin økonomidirektør, er fornøyd med at forventingene til forretningsavtalen så langt er innfridd.

– Vi lå rett og slett på etterskudd med kvaliteten på innfordringsarbeidet, som vi ikke hadde anledning til å drive jevnlig og godt. Vi prøvde oss på noen skippertak, men det ble aldri noen kontinuitet på det, sier økonomidirektør i bydelen, Atle Hillestad.


LØNNLIG BEGEISTRING. Bydelsdirektør Marius Trana og økonomidirektør Atle Hillestad i Bydel Sagene kan glede seg over færre feil og større forutsigbarhet etter å ha flyttet lønnskjøringen til UKE.

Sårbare fagmiljø
Områder som sykepengerefusjon hadde vært i dårlig forfatning i bydelen, helt siden innføringen av nytt HR-system i 2012. Dette foregikk nemlig på en måte som bragte ledere og lønn- og regnskapsmedarbeiderne i Bydel Sagene fullstendig ut av tralten. Bydelen kom i en situasjon hvor det rett og slett ble vanskelig å hente seg tilbake.

– Man er alltid sårbar med små fagmiljøer. Og lønn er et ekstra følsomt område, det skaper fort uro i organisasjonen hvis det er problemer med lønnskjøringen. Så du setter alle kluter til der, og behandling av restanser i forbindelse med for eksempel sykepengerefusjoner når ikke opp på prioriteringslisten, sier Hillestad.

Innhentingen har begynt
Forutsigbarhet. Kvalitet. Kontroll. Er noe av det Trana og Hillestad har kjøpt seg med UKE-avtalen. Prisen er mer eller mindre den samme, og de to har håp om at enda flere virksomheter begår samme vurdering og setter bort fellestjenester til Helsfyr.

– Det skal sies at vi får inn mer i refusjoner, så vi ser allerede en økonomisk gevinst, i tillegg til den forventede stordriftsfordelen. Men jeg vil si det er noe viktigere her, og det er økt profesjonaliseringsgrad. Det er et nytt regime nå, digitalt støttet, som disiplinerer oss og blant annet gir oss et forhold til standarder og frister som vi neppe har vondt av, sier Trana.

Ikke all endring gjør vondt
Han fremholder at det er en dobbel gevinst i å erfare at en så radikal endring i enhets- og seksjonsledernes rutiner faktisk er positiv. Som en slags oppreisning til 2012-komplekset.

– Og så bør det nevnes at opplæringspakken vi er blitt levert har holdt førsteklasses kvalitet. Vi har omstilt og jeg vil si oppgradert kravene og rutinene til linjen. Og responsen så langt tilsier at det har fungert. Det er i seg selv en verdifull erfaring for organisasjonen, sier Hillestad.

Lær mer om lønns- og regnskapstjenester fra UKE