Oslo kommune har landets beste elbildekning. Nå forbedres tilbudet på segmentet varebil. – Nissan e-NV200 er kraftigere og rimeligere enn vårt forrige alternativ, sier innkjøpsrådgiver Espen Skistad.
Av Svein Jørgen Kjenner Johansen
Elbiler er hva man tør kalle en big deal i Oslo kommune. Allerede avgifts- og incentivpolitikken gjort at Norge er allment anerkjent som Verdens beste elbil-land™.
Velger elektrisk
I hovedstaden nyter utslippsfrie biler gratis parkering på offentlige parkeringsplasser, det finnes over tusen ladestasjoner, og kommunens tjenestebiler er nesten utelukkende elektrisk drevet.
– Situasjonen er at vi er så godt som i mål når det gjelder små biler. Her velges det elektrisk, i tråd med kommunens nullutslippsvisjon. I segmentet varebil er det gjerne behov for litt mer kraft, derfor var det veldig fint å få inn en ny og sterkere bil på samkjøpsavtalen, sier Skistad.
Vurderer fortløpende
Han sier elbilavtalen er spennende å forvalte, ettersom interessen er så stor og utviklingen skjer så hurtig.
– Vi vurderer nye modeller hele tiden, også for personbilmarkedet. Det er en rivende utvikling, både når det gjelder pris, men også med hensyn til rekkevidde og utstyrsnivå, sier Skistad.
Tre typer
Kommunen har for tiden samkjøpsavtale på følgende bilmodeller:
- 4-seters personbil: Mitsubishi i-MiEV
- 5-seters personbil: Nissan Leaf
- Varebil: Nissan e-NV200
Se også
I en elbil-klasse for seg selv (30.4.2015)
Har du noen ønsker for elbil-utvalget i kommunen? Bruk kommentarfeltet og si din mening!
Hei finnes det avtale på el-biler med 10 seter?
Det gjør det dessverre ikke. De som har andre behov enn de som dekkes av samkjøpsavtalen, står fritt til å anskaffe bilen selv iht gjeldende regelverk.
mvh Espen Skistad