På sin andre dag på jobb er Marit Forseth allerede dypt nede i feilsøking, nedetid for SvarUt, besværlige lastbalanserere og svikefulle testmiljø. – Jeg har ikke vært involvert i drift de siste årene, men moro å kjenne litt på den «nerven» igjen, sier den tidligere Evry-direktøren.
Av Svein Jørgen Kjenner Johansen
Det er spennende tider, sier man gjerne. Ikke minst hvis man er så heldig å jobbe i Oslo kommune, for eksempel i UKE. Alltid er noe til utredning, vi har piloter for det meste, en endring er underveis, for å si det med ordene til den fabelaktige Sam Cooke.
I Utviklings- og kompetanseetaten forholder vi oss til skiftende politiske vinder, økende teknologisk utvikling som stiller nye krav til innbyggertjenester, og situasjonen som oppstår når rådhuset finner ut at de trenger etatsdirektøren vår et annet sted, og førstevalget til å overta dessverre sitter opptatt med en helt egen jobb i et selskap som tilfeldigvis er kommunens viktigste IKT-leverandør.
Da må vi pent vente, nynne på en gammel soul-klassiker, mens vi holder unna både kjempeprosjekter som den nye etatsdirektøren helst skulle ha stått bak, og forsøker å holde liv i den daglige tralten, som bare unntaksvis går av seg selv når man er shared services-senteret til Norges nest største arbeidsgiver. Og bakom synger sommerferien.
BLOMSTRENDE VELKOMST. – Det har blitt en del buketter i det siste, vedgår UKE-direktør Marit Forseth. Tidligere i uken hadde hun avslutningsfest med 50 medarbeidere i Evry.
Store forventninger
Dette er altså oppsettet for etatsdirektør Marit Forseths ankomst i Strømsveien. 225 fugleunger som venter på – om ikke akkurat mat, så kanskje beskjed, bekreftelse, et signal, en ordre eller en signatur.
– Det er begrenset hvor mye jeg kan si til hele organisasjonen på dag to i ny jobb, annet enn at jeg er veldig begeistret over å være i gang og alt vi skal gjøre sammen, innleder nykomlingen. UKE er en viktig støtte for virksomhetenes betjening av Oslos innbyggere og næringsliv. Jeg er stolt over å få anledning til å bidra til å utvikle og profesjonalisere denne rollen sammen med så mange kompetente medarbeidere.
Kontinuerlig forbedring
Den nye etatsdirektøren snakker mye om UKEs utfordrende situasjon, dobbeltrollen mellom tjenesteyting og backoffice. Den store variasjonen i virksomhetenes forventning, behov og kompetanse. En kundetilfredshet som veksler tilsvarende.
– Dette er selvfølgelig utfordrende, men vi må jobbe kontinuerlig med å bli bedre i møtet med kunden. Samtidig øyner jeg også en drahjelp i planer som blir lagt i disse dager for profesjonalisering av bestillerrollen. Vi må gjøre hverandre bedre, og kontinuerlig utvikle egen kompetanse for å fylle rollen vår best mulig.
Forseth er svært opptatt av kompetansebygging, og ønsker seg medarbeidere og ledere som har verktøy og myndighet til å utføre sine oppgaver på best mulig måte.
– Jeg har de siste årene ledet en konsulentorganisasjon, der kompetanse er alfa og omega. Det er menneskene i organisasjonen som sørger for at vi lykkes, ikke personen som sitter på toppen, understreker Forseth.
Hjertet i Frankrike
Selv om vi skriver slutten av juni, har den sylferske kommunemedarbeideren ikke blikket stivt festet på ferien. Har man først stelt seg slik at man begynner i ny jobb samme dag som skoleferien innledes, så får man ta konsekvensene av det, og starte i det mange girer ned til ferie.
Det er imidlertid en Frankriketur planlagt noe senere i sommer. Forseth har et spesielt forhold til Frankrike, snakker språket og drar på besøk dit så ofte hun kan. Med en søster og en mor plassert hjemme i Trondheim, hender det ikke sjelden at turen går i den retningen. Hun har dessuten hytte på Sjusjøen.
Kulturbyggende teaterglede
Er man så frekk at man googler konserndirektøren, er det særlig én egenskap som trer frem, i tillegg til ledererfaring og IKT-kompetanse: Forseth er teaterglad.
– Jeg overtok vervet som revysjef i EVRY, etter en ildsjel som i sin tid startet det opp. Og det har gått stadig mer opp for meg hvor effektivt det er til å bygge kultur. Det snakkes mye om siloer i Oslo kommune; slikt motvirkes umiddelbart når man jobber med revy, sier Forseth.
Interessen og vervet vokste nærmest i takt med de faglige utfordringene på den forrige arbeidsplassen. Etter hvert hadde EVRY-revyen forestillinger på Chat Noir, med profesjonell kapellmester og Tom Sterri som instruktør.
– Det neste året skal jeg konsentrere meg om UKE, sier Forseth, men hvem vet, kanskje blir det revy i Oslo kommune også etter hvert.