Forbedret folks favorittside

Sammen med «Ferie og fridager i skolen» finnes det ingen underside på oslo.kommune.no som er mer besøkt enn «Jobb i Oslo kommune». – Lønnskalkulator og jobbprofiler fra kommunen er blant nyhetene, sier Martine Kværner Roberts, Stine Jensen Rørvik og Anne Tiril Svensson.

Av Svein Jørgen Kjenner Johansen

43 000 besøkende er hver måned innom Jobb i Oslo kommune og undersiden med ledige stillinger. Dette indikerer at Oslo kommune er en attraktiv arbeidsplass, men også at det er viktig å holde god kvalitet på siden.

– Vår innstilling er alltid å vurdere brukeroppgaven, og for jobbsidene viser målinger helt tydelig hva brukerne er ute etter: Ledige stillinger og lønnsinformasjon. Istedenfor en vanskelig lønnstabell i pdf som vi hadde tidligere, har vi laget en egen lønnskalkulator. Med denne skal det ikke være noe problem å orientere seg i kommunens lønnstrinn, sier Martine Kværner Roberts i UKE – Seksjon for grafisk og innholdsdesign.

Menneskelig faktor
Den andre store nyvinningen på nettsidene er et knippe Oslo-kollegaer som har stilt opp med tekst og bilde for å gi et inntrykk av hvordan det er å være ansatt i Oslo kommune.

– Jobbprofilene bidrar til å skape liv og varme på sidene, og skal kunne brukes til rekruttering. Samtidig har vi vært opptatt av at de ikke skal stå i veien for brukeroppgavene. Folk må primært få løst oppgaven de kommer for, dernest vil de muligens ta inn enkelte budskap vi ønsker å dele, sier Anne Tiril Svensson.

Alt på en flate
Med dette som formål har teamet også pakket ut innhold som tidligere lå fordelt på flere undersider, og hentet det opp på samme side. Informasjon om kommunens etikk og verdier, pensjons- og lånebetingelser og rekrutteringsordning for mennesker med funksjonsnedsettelser krever nå ingen klikk for å finne, bare lett skrolling.

– I motsetning til hva som tidligere var tilfelle, har brukere i dag ingenting i mot å bla nedover en lang side hvis de liker innholdet de får servert. Så vi ønsker å gi et så fullstendig bilde som mulig av hvordan det er å jobbe i kommunen, og tar gjerne imot tips til innhold som mangler, sier Stine Jensen Rørvik.

Overskriften selger stillingen
På siden ligger også de seks sist publiserte stillingene fra kommunens virksomheter, en funksjon som bidrar til å vise fram mangfoldet av stillinger, samtidig som det hever kravene til oss som rekrutterer.

– Overskriftene må være presise og ikke for lange. Vi oppfordrer alle som lager stillingsbeskrivelser å ta en titt på den nye siden for å se hvordan de  ser ut der, sier Roberts.

Se også:
Hodejakt i egne rekker (11.12.2017)