Den store byttedagen

Når resepsjonist Magnhild er i korona-karantene, stepper gjengen i UKE-akademiet inn bak skranken. – Det har ikke akkurat vært et rush av folk, sier Mari Bjerke Lorentzen.

Av Svein Jørgen Kjenner Johansen

Det er tomme ganger, ledige møterom, tause kontorlokaler og urørlige heiser i Grensesvingen 6. Alt er med andre ord ved det unormale. Eller nesten alt. For selv om byen virker stille med størsteparten av arbeidsstokken på hjemmekontor, går leveransekravene ikke i dvale.

Avtaleforvaltning, leverandøroppfølging, IT-infrastruktur, lønnskjøring, betalingshåndtering og annet: Alt skal tralte sin vante tralt, og timeverkene må ytes; om så fra den ene IP-adressen eller den andre.

Ingen hjemmekontor for resepsjonen
Visse tjenester er imidlertid vanskelig å levere i pysjen hjemmefra, slik som resepsjonstjenesten. Adgangskort skal bestilles og utleveres, og gjestekontroll gjøres helst i levende live. Lærling Hala al Mitani er på plass, og det samme er supervikar Mari Bjerke Lorentzen fra UKE-akademiet. På fredag var det kollega Caroline Aurora Grevstad som betjente velkomsten.

– Alle kursene våre er avlyst eller utsatt på ubestemt tid, så det er hensiktsmessig at vi beordres til oppgaver hvor behovet er helt konkret, sier en smilende Lorentzen.

RETT PERSON PÅ RETT PLASS. Til vanlig administrerer Mari Bjerke Lorentzen kurs og opplæring for UKE-akademiet. Men dette er ikke vanlig. – Jeg vikarierer for Magnhild i dag og på onsdag, sier hun.

Spesiell læretid
Sjefen bak skranken, lærling Hala al Mitani, er imponert over den nylig opprykkede tredjeetasjingen, og hevder hun absolutt duger til jobben.

– Mari er dyktig og hyggelig, og det er fint med selskap. Særlig når det er så stille her. Men jeg er litt bekymret for opplæringen min når det nesten ikke er arbeid å gjøre, sier al Mitani.

Innrykk i tredje etasje
Helt stille er det imidlertid ikke. I formiddag kom nyheten om at Beredskapsetaten rekvirerer lokaler i Grensesvingen 6 på ubestemt tid; dermed blir det omvisningsbehov og produksjon av nye adgangskort.

– Det fikser vi, konstaterer al Mitani, og griper etter boksen med midlertidige ID-kort.

Bistår i helsedugnaden
Det er heller ikke bare i resepsjonen det er nye ansikter for anledningen. Camilla Ruud i Konsulenttjenester er blitt flyttet til Løsningssalg for å utvikle informasjon om IT-beredskap til virksomhetene.

Rachel Dahlby Løkka, Sara Marie Vollset, Nancy Lyons Sletmo og Bente Bakken er satt til å hurtigutvikle et digitalt onboardingsprogram for studenter og pensjonister som på kort varsel må trekkes inn i helsetjenesten.

– Vi hadde et lite videomøte med EHA tidligere i dag for å avklare behovet og konkretisere oppdraget. Jeg må si det er utrolig spennende å være med på en så aktuell og viktig sak, sier Rachel Dahlby Løkka, til vanlig grafisk designer i Virksomhetsdialog.

– Det er veldig fint å oppleve at folk i andre deler av UKE trår til så kjapt og stiller kapasitet til disposisjon. Vi sitter på så mye utrolig bra kompetanse som er viktigere enn noen gang, sier Bente Bakken.

Sammen med deltakere fra andre virksomheter i kommunen skal det løses store utfordringer på kort tid, uten at man får møttes annet enn digitalt. Løkka er imidlertid entusiastisk over å få være med å jobbe litt utenfor kompetanseprofilen.

– Dette er en veldig spesiell situasjon. Om mitt arbeid kan bidra til å bedre innbyggertjenestene, så hiver jeg meg gjerne rundt for at dette skal komme i havn, avslutter hun.

HJEMMEKONTOR I PRAKSIS. Anne Christine Bergem, Sara Marie Vollset, Bente Bakken, Harald Høydal og tja, hvem er det vi ser på de siste bildene der, under forberedelsene til arbeidet med innrullering i EHA-sektoren. (Faksimile: Sara Marie Vollset).